ඔබේ කැත බඩයි, බරයි දෙකම නැති කරන කස කසා ගැන නොදන්න දේවල්

බොහෝ ආහාර පිසීමේදී කෑම රස කිරීමට බැසිල් ඔසුවක් ලෙස භාවිතා කරනවා. බැසිල් වල අද්විතීය රසයක් පමණක් නොව එය පෝෂණයේ විශිෂ්ට මූලාශ්‍රයක්. බැසිල් පැලවල බීජ ද ආහාරයට ගත හැකිය. ඉන්දියාවේ සහ අග්නිදිග ආසියාවේ මිනිසුන් බොහෝ විට ඒවා අතුරුපස සහ බීම වලට මිශ්‍ර කරන අතර බැසිල් බීජ ලෝකයේ අනෙකුත් ප්‍රදේශවලද බහුලව භාවිතා වෙනවා.

ආයුර්වේදයේ සහ සාම්ප්‍රදායික චීන වෛද්‍ය විද්‍යාවේ වෘත්තිකයන් ඉතිහාසය පුරා ඔසු පිළියම් සඳහා බැසිල් ශාකවල බීජ භාවිතා කරලා තියෙනවා . බටහිර සංස්කෘතිය තුළත් බැසිල් බීජ පරිභෝජනය වඩාත් ජනප්රිය වෙමින් පවතිනවා.

මූලික පර්යේෂණවලින් පෙනී යන්නේ බීජ වලට බඩවැල් සෞඛ්‍යයට සහාය වීම, බර කළමනාකරණයට උපකාර කිරීම සහ හෘද වාහිනී රෝග සහ ඇතැම් පිළිකා වැනි රෝග වළක්වා ගැනීම වැනි සෞඛ්‍ය ප්‍රතිලාභ කස කසා ඇට වලින් ලැබෙන බවයි.

මෙම ලිපියෙන් අපි බැසිල් බීජ ගැන සාකච්ඡා කරමු, ඒවායේ පෝෂණ තොරතුරු, හැකි ප්‍රතිලාභ සහ විය හැකි අවදානම් ගැනත් අපි කතා කරමු.

බැසිල් බීජ නැත්තම් කස කසා පැමිණෙන්නේ මිහිරි බැසිල් ( Ocimum bascilicum ) ලෙස හඳුන්වන බැසිල් ප්‍රභේදයකින් වන අතර එය අප්‍රිකාවේ සහ ආසියාවේ නිවර්තන කලාපවලට ආවේණික ශාකයක්. මෙම බීජ මිහිරි බැසිල් බීජ, සබ්ජා බීජ සහ තුක්මරියා බීජ වැනි නම් කිහිපයකින් හදුන්වනවා. ඒවා ඕවලාකාර හැඩයෙන් යුක්ත වන අතර කළු පැහැයෙන් යුක්ත වන අතර ජලයේ පොඟවා ගත් විට ඒවා ඉදිමී ජෙලටිනස් ස්කන්ධයක් ඇති කරනවා.

පෝෂණ තොරතුරු

පර්යේෂණවලින් පෙනී යන්නේ බැසිල් බීජ වල පෝෂණ සංයුතිය මිනිසුන් ඒවා වගා කරන ස්ථානය අනුව වෙනස් වන බවයි. ඉන්දියාවේ බැසිල් බීජ ග්‍රෑම් 100ක පහත සදහන් දෑ අඩංගු බව සාක්ෂිවලින් පෙනී යනවා

  • ප්රෝටීන් 8 g
  • ලිපිඩ 8 g
  • කාබෝහයිඩ්රේට් 8 g
  • තන්තු 6 g

බැසිල් බීජ ග්‍රෑම් 100ක අඩංගු ප්‍රධාන ඛනිජ වර්ග,

යකඩ මිලිග්‍රෑම් 2.27 (mg)

මැග්නීසියම් 31.55 mg

සින්ක් 1.58 mg

බැසිල් බීජ ග්‍රෑම් 100ක දළ වශයෙන් කැලරි 442ක් හෝ මේස හැන්දක් සඳහා කැලරි 57.5ක් (ග්‍රෑම් 13ක්) පමණ අඩංගු වන බව පර්යේෂණ වලින්සොයාගෙන තියෙනවා.

දැන් බලමු අපිට ලැබෙන ප්‍රතිලාභ මොනවාද කියලා

බැසිල් බීජ ආහාරමය තන්තු වලින් ඉහළයි. තන්තු වල බොහෝ සෞඛ්‍ය ප්‍රතිලාභවලින් එකක් නම්, බඩේ ගැටලුවක් වන මලබද්ධය සමනය කිරීමට හෝ වළක්වා ගැනීමට උපකාරී වීමයි. ඒ වගේම තන්තු බර කළමනාකරණය කිරීමට ඉලක්ක කරන පුද්ගලයන් සඳහා ගොඩක් ප්රයෝජනවත් වෙනවා. තන්තු මගින් හෘද වාහිනී රෝග , මහා බඩවැලේ පිළිකා සහ දෙවන වර්ගයේ දියවැඩියාව වැනි තත්වයන් ඇතිවීමේ අවදානම අඩු කළ හැකි බවට සාක්ෂි ද පෙන්වා දී තිබෙනවා.

සාමාන්‍යයෙන් අද අප අතර කාන්තාවන්ගේ දරුවන් ලැබීමේ හැකියාව ගැන විවිධ ගැටළු ඇති වෙනවා. ඒ වෙනුවෙන් හේතු කාරක බොහොමයක් තිබෙනවා. එයිනුත් පැලෝපීය නාල වල ඇති ගැටලු නිසා මේ තත්වය ඇති වෙනවා. නමුත් කස කසා ඇට පානය කිරීමෙන් පැලෝපීය නාලවල ඇති අපද්‍රව්‍ය කොටස් දිය කර හැරීමේ හැකියාව කිබෙනවා. ඒ විතරක් නොවෙයිල ලිංගික උත්තේජනයත් වැඩි දියුණු වෙනවා.

හොස්ස අගින් මැස්සා ගියත් කේන්ති යන අයට මේ කේන්තියට හේතු වෙන කෝටිසෝල් හෝර්මෝනය පහළ බැසීමටත් කස කසා ඇට පානයෙන් විශේෂ ගුණයක් ලැබෙනවා. ඒ වගේම සුවදායක නින්දකුත් ලබා ගත හැකියි.

මුඛයේ ඇති වෙන තුවාල වගේම අස්ථි සම්බන්ධ බොහෝ රෝග වලක්වන කස කසා ඇටවල තන්තු අඩංගු නිසා දියවැඩියා රෝගින්ටත් ඉතා ගුණ දායකයි.

සම පැහැපත් කරන අතර හිසකෙස්වලටත් ගුණදායකයි. උදරයේ ඇති ආම්ලිකතාවයන්ටත් ගුණයි. ඇස් පෙනුම දියුණු කරන අතර තයිරොයිඩ් ග්‍රන්ථියේ ක්‍රියාකාරිත්වයටත් හේතු වෙනවා. ඒ වගේම හමේ තෙතමනය ආරක්ෂා කරනවා. සිරුර සිසිල් කරනවා.

ශරීරයේ බර සහ රුධිරයේ සීනි මට්ටම ද අඩු කරනවා. බැසිල් බීජ වල ප්‍රතිඔක්සිකාරක ගුණ ඇති බව පෙනෙන ෆීනෝලික් අන්තර්ගතය සහ ෆ්ලේවනොයිඩ් වැනි සංයෝග අඩංගු වෙනවා.

ප්‍රතිඔක්සිකාරක යනු සෛල වලට හානි කළ හැකි ශරීරයේ ඇති නිදහස් රැඩිකලුන් ලෙස හඳුන්වන අස්ථායී අණු වලට ප්‍රතිරෝධය දැක්විය හැකි ද්‍රව්‍ය වේ. නිදහස් රැඩිකලුන් නිසා ඇති වන ඔක්සිකාරක ආතතිය හෘද වාහිනී රෝග, ස්නායු විකෘතිතා රෝග සහ ඇතැම් පිළිකා සමඟ සම්බන්ධ වී ඇත. අනෙකුත් බීජ වලට වඩා බැසිල් බීජ වලට වඩා හොඳ ප්‍රතිඔක්සිකාරක විභවයක් තිබිය හැකි බවත් එම නිසා පුද්ගලයෙකුගේ සෞඛ්‍යයට හිතකර විය හැකි බවත් සාක්ෂි වලින් පෙනී යනවා.

මූලික පර්යේෂණවලින් පෙනී යන්නේ බැසිල් බීජවල ප්‍රතිබැක්ටීරීය ගුණ ඇති බව ය. අධ්‍යයනයකින් හෙළි වූයේ බීජ විවිධ බැක්ටීරියා කිහිපයකට එරෙහිව ඵලදායී වන අතර, නියුමෝනියාව ඇති කළ හැකි බැක්ටීරියාවක් වන Pseudomonas aeruginosa වලට එරෙහිව වඩාත් ඵලදායී වන බවයි.

බැසිල් බීජ වලින් තවත් සෞඛ්‍ය ප්‍රතිලාභ ඒවායේ අඩංගු මේද අම්ල වලින් ලැබෙනවා.  කස කසා වල ඇල්ෆා-ලිනොලනික් අම්ලය (ALA) තියෙනවා. ALA යනු අත්‍යවශ්‍ය මේද අම්ලයකි. ශරීරයට එය සෑදිය නොහැක, එබැවින් මිනිසුන් එය පිටින් ආහාර ලෙස ලබාගත යුතුය.

කස කසා ආහාරයට ගැනීමේදී  අවධානය යොමු කල යුතු අවදානම්

මිනිසුන් බැසිල් බීජ වතුරේ පොඟවා ගත් විට, බීජ ඉදිමී ජෙලටිනස් ස්කන්ධයක් ඇති කරනවා. මෙය දරුවන්ට හෝ ගිලීමේ අපහසුතා ඇති පුද්ගලයින්ට හුස්ම හිරවීමේ අවදානමක් ඇතිවෙන්න පුළුවන්.

බැසිල් බීජ වල තන්තු විශාල ප්‍රමාණයක් අඩංගු වන බැවින් ඒවා අධික ලෙස ආහාරයට ගැනීමෙන් බඩ පිපීම , උදරයේ කැක්කුම සහ පාචනය වැනි රෝග ලක්ෂණ ඇති වෙන්නත් පුළුවන්.

ක්‍රමානුකූලව තම ආහාර වේලට තන්තු ප්‍රභවයන් හඳුන්වා දීමෙන්, ඔවුන් පානය කරන ජලය ප්‍රමාණය වැඩි කිරීමෙන් සහ ව්‍යායාම මට්ටම් වැඩි කිරීමෙන් මිනිසුන්ට මෙම රෝග ලක්ෂණ මඟහරවා ගත හැකිය.

කසකසා වල විටමින් K වැඩි නිසා ප්‍රමාණය ඉක්මවා ආහාරයට ගත්තොත් රුධිරය කැට ගැසීමේ අවදානමකුත් තියෙනවා.

යම් රෝගයකට ප්‍රතිකාර ගන්න කෙනෙක් නම් ලගකදී ශල්‍යකර්මයකට සූදානම් කෙනෙක් නම් කසා කසා පානය කරන්න කලින් වෛද්‍ය උපදෙස් ලබා ගන්නවා නම් හොදයි.

ආහාර වේලට ඇතුළත් කරන්නේ මෙහෙමයි

  • බැසිල් බීජ වල මෘදු රසයක් සහ පොඟවා ගත් විට ජෙලටින් ගතියක් ඇති අතර ඒවා බීම සහ අතුරුපසට එකතු කිරීම පහසුයි. ආසියාවේ බොහෝ ප්‍රදේශවල මිනිසුන් සාමාන්‍යයෙන් බැසිල් බීජ මේ ආකාරයෙන් භාවිතා කරනවා.
  • විවිධ බැසිල් බීජ කෑම සඳහා අන්තර්ජාලයේ බොහෝ වට්ටෝරු තිබේ. මෙම බොහෝ වට්ටෝරු වල මිනිසුන් ඒවා සබ්ජා බීජ හෝ ෆලූඩා බීජ ලෙස ද හදුන්වනවා.
  • වතුර වීදුරුවකට කස කසා ඇට තේ හැන්දක් එකතු කරලා විනාඩි විස්සකට පසුව පානය කරන්න.
  • කස කසා ඇට මේස හැන්දකට වතුර වීදුරු තුනක් එකතු කරන්න. මෙයට දෙහි හෝ ලෙමන් යුෂ ගෙඩියකින් බාගයක් මිරිකා ගන්න. ග්‍රීන් ටී බෑග් දෙකක් එකතු කරලා පැයක් පමණ තබන්න. දැන් ග්‍රීන් ටී බෑග් දෙක මිරිකා ඉවත් කරලා මේ කස කසා පානය කරන්න.
  • කිරි කෝප්ප දෙකකට කස කසා ඇට මේස හැන්දක් එකතු කරලා හොඳින් කලවම් කරන්න. එම භාජනය වසා පැය හතරක් ශීතකරණයේ තබන්න. දැන් මේ මිශ්‍රණය වෙනත් භාජනයකට දමා එයට වියලි මිදි, රට ඉදි සහ චෙරි ටිකකුත් එකතු කරලා නැවත පැය බාගයක් පමණ වේලා ශීතකරණයේ තබා පිටතට ගන්න. මෙය ශිතකරණයේ තබමින් දින දෙක තුනක් වුනත් ආහාරයට ගන්න පුලුවනි.

මේ මොන ක්‍රමයට සකස් කළත් සතියකට දින හතරක් විතර මේ කස කසා ඇට පානය කිරීම ප්‍රමාණවත්. මොන දෙයක වුනත් සීමාව පනින්න හොඳ නැහැනේ.

කිරි දෙන මව්වරුන් සහ ගැබිනි මව්වරුන් දවසට තේ හැදි බාගෙකට වඩා ගන්න එපා. හැමදාම ගන්නත් එපා සතියට 3 වරක් විතර ගන්න.

කුඩා දරුවන්ට දෙන්න එපා. අවුරුදු 10ක ලමයෙක්ට ඇගිලි තුඩට ගන්න ප්‍රමානයක් වගේ දවසකට දුන්නට කමක් නෑ. ඊට පොඩි ලමයින්ට දෙන්න එපා.

newsmania.lk

මෙන්න බලන්න තවත් පුවත්